VSA-Update 11 februari 2010
publicatiedatum 11 Feb 2010
Amsterdamse schoolbesturen erkennen ongelijkheid, maar doen er niets aan.

De stichting VSA heeft gisteren overleg gehad met de vereniging van Amsterdamse schoolbestuurders OSVO over de ongelijke positie van Amsterdamse kinderen bij inschrijving op scholen voor voortgezet onderwijs. De OSVO erkent dat Amsterdamse kinderen daarbij als enige in de regio geen voorrangsrecht hebben, maar willen daar desondanks dit jaar niets aan doen. Als Stichting Vrije Schoolkeuze Amsterdam beraden we ons nu op verdere stappen. De tijd dringt, want de inschrijvingen starten op 1 maart.

Amsterdam geeft als enige plaats in de regio kinderen uit de eigen woonplaats geen voorrang geeft bij inschrijving op een school voor voortgezet onderwijs. De OSVO erkent dat dit betekent dat er sprake is van rechtsongelijkheid. Ook ontkent de OSVO niet dat de huidige regeling de facto discriminerend is voor kinderen uit Amsterdamse achterstandswijken. Scholen werven immers liever in witte randgemeenten dan te investeren in kinderen uit achterstandswijken in de eigen stad.

De OSVO toonde zich bereid maatregelen te nemen, maar wil dat doen door alle omliggende gemeenten te vragen vanaf volgend jaar hun eigen voorrangsregeling af te schaffen. Daarmee legt de OSVO de verantwoordelijkheden bij anderen. Als Stichting VSA verwachten wij niet dat scholen buiten Amsterdam de rechtpositie van eigen kinderen in de eigen woonplaats zullen verzwakken door hen het voorrangsrecht af te nemen. Intussen zullen er in Amsterdam binnenkort weer 350 kinderen na loting op straat staan.

Conclusie van het gesprek is voor de Stichting VSA duidelijk: We zullen er hard aan moeten blijven trekken om de Amsterdamse schoolbesturen duidelijk te maken dat ze zich de belangen van Amsterdamse kinderen moeten aantrekken door hen de voorrangspositie te geven die kinderen uit de regio ook hebben in hun eigen omgeving. Daarbij hebben we de hulp van ouders hard nodig