19 feb 2010 Update 3 Stichting VSA,
publicatiedatum 19 Feb 2010
Een hectische week voor de VSA. Met veel heen en weer mailen met gemeentebestuur en schoolbesturen (bijten zich vast in hun positie), veel nieuwe leden (flyeren helpt!) en tenslotte een concept dagvaarding voor een kortgeding om de procedure nog voor dit jaar aan te passen.

VSA groeit als kool
Inmiddels hebben zich bijna 300 ouders aangemeld op de site en begint ook de oorlogskas gestaag te groeien, we zitten nu op ongeveer 20 procent van het beoogde bedrag.

Die andere 80 procent gaat er echt ook komen en u kunt daarbij helpen:

een ochtendje flyeren bij uw basisschool levert direct tientallen aanmeldingen wij leveren graag flyers.

doormailen van deze update levert gelijk aanmeldingen

als we dit samen doen, krijgen we de besturen heus wel in beweging!!

Dagvaarding in concept ingediend
Stichting VSA heeft de president van de rechtbank gevraagd een datum te bepalen voor een kort geding om de aanmeldprocedure vandit jaar te wijzigen. Schoolbesturen en gemeente dwingen ouders opnieuw tot een gang naar de rechter, overleg heeft helaas niks opgeleverd.

Asscher bekent kleur
Na enig nadenken heeft wethouder Asscher besloten dat hij de schoolbesturen toch echt belangrijker vindt dan de kinderen in Amserdam. Hij wil vasthouden aan de ongelijke positie voor Amsterdamse kinderen en hoopt slechts dat scholen in de regio in de toekomst zullen besluiten dat zij hun kinderen geen voorrang meer zullen geven. IJdele en onzinnige hoop, zo hebben wij hem gemeld . Bovendien betekenisloos voor alle kinderen die dit jaar de ongelijke strijd aan moeten met de toestroom van buiten. Vandaar ook onze gang naar de rechter.

Nu is het alleen Groenlinks nog dat maar geen duidelijkheid wil geven, bij de andere partijen weet u wel waarvoor u kiest.

Schoolbesturen blijven verantwoordelijkheid ontduiken.
Na ons gesprek van vorige week hadden we nog even hoop dat we de schoolbesturen toch aan het denken hadden gekregen. Maar ook zij hebben besloten dat hun eigen belangen eerst komen en dan pas die van de kinderen.

De schoolbestuurders erkennen overigens de ongelijkheid voor Amsterdamse kinderen. Tegelijk willen ze nog niet onder ogen zien dat hun huidige beleid nadelig is voor kinderen uit Amsterdamse achterstandswijken Toch is dat zo: Amsterdamse VO scholen werven leerlingen in "witte" randgemeenten. Kinderen van buiten op de huidige voet te laten meeloten, verkleint de kansen van kinderen uit Amsterdamse achterstandswijken. Die zijn kennelijk minder geliefd bij de wethouder en de schoolbestuurders.