9 maart 2010 Update 6 Stichting VSA
publicatiedatum 09 Mar 2010

Beste ouders,

Helaas, we hebben de 1e slag verloren; de rechter heeft niet begrepen dat Amsterdamse kinderen meer schade lijden dan alleen maar lotingstress. Dit is natuurlijk enorm teleurstellend voor alle kinderen in groep 8 en hun ouders, die ook dit jaar weer afstevenen op lotingen bij verschillende scholen, waarna ongetwijfeld weer veel Amsterdamse kinderen zullen ontdekken dat hun eerste zes voorkeurscholen vol zitten. Voor de volledige tekst van het vonnis: "klik hier ”.

Voor een uitstekend verslag van de zitting van afgelopen vrijdag ga naar de site van onderwijsconsument: www.onderwijsconsument.nl/ouders/nieuws.php

Kleine succesjes:
Ondanks de tik die we vandaag hebben gekregen, hebben we met onze acties tot nu toe ook wel een paar winstpuntjes geboekt:
-    Amsterdamse kinderen kunnen in de 2e ronde gewoon op Amstelveense scholen meeloten, met een gelijke kans aan de lokale kinderen. Tenminste, dat zei de advocaat van de tegenpartij <<lees hier>>
-    Kinderen van buiten Amsterdam kunnen zich ook nog slechts op een (1) school per ronde inschrijven <<lees hier>>
-    Schoolbesturen en gemeente doen meer dan vorige jaren hun best om voldoende aanbod te creŽren: in elk geval komen ze regelmatig met nieuwe prognoses om aan te tonen dat er echt voldoende aanbod is <<lees hier>>
-    De nieuw gekozen gemeenteraad is het in elk geval in grote meerderheid eens met de onwenselijkheid van de huidige ongelijkheid, maar verschilt nog een beetje in de soort oplossing die ze biedt.

En we gaan natuurlijk verder:
We hebben vandaag een veldslag verloren, maar zeker niet de oorlog. Een kort geding vonnis is een tijdelijke maatregel. We zullen de toelichting en motivatie van het vonnis aandachtig bestuderen en er lessen uit trekken. Vervolgens kunnen we in een zogeheten bodemprocedure een permanent oordeel van de rechter vragen. Het kan ook dat we alsnog in hoger beroep gaan, omdat het oordeel van de rechter wel heel mager is beargumenteerd.

Uw donatie zal nodig zijn om de kosten hiervoor gedekt te krijgen. Doe mee voor een bedrag dat u de toekomst van uw kind waard vindt!  Voor online donatie klik hier .

We groeien intussen als kool, we zijn met steeds meer: vandaag zijn we boven de 500 medestanders gekomen. Hoe meer ouders zich aanmelden, hoe sterker we staan. Voor online aanmelden klik hier .

We zullen ook en opnieuw het overleg zoeken met gemeente en schoolbesturen. Zij kunnen steeds moeilijker negeren dat hier een snel groeiende gemeenschap van ouders zich ernstige zorgen maakt over de toegankelijkheid van voortgezet onderwijs voor Amsterdamse kinderen.

Suggesties en ideeŽn om onze groeiende macht aan te wenden, voor de groep 8-ers van dit jaar, zijn zeer welkom op ons forum of mailen naar stichtingvsa@gmail.com