9 maart 2010 'Geen voorrang leerling uit stad' (Parool)
publicatiedatum 09 Mar 2010

AMSTERDAM - Middelbare scholen hoeven geen voorrang te verlenen aan Amsterdamse kinderen. Dat heeft de rechter gisteren bepaald in een kort geding, aangespannen door de stichting Vrije Schoolkeuze Amsterdam (VSA).

VSA vindt dat Amsterdamse scholieren worden benadeeld bij hun schoolkeuze ten opzichte van leerlingen uit andere gemeenten. Die hebben in hun eigen woonplaats namelijk wl voorrang. Dit jaar worden drie- tot vierhonderd Amsterdamse kinderen  uitgeloot.

De stichting had het kort geding gericht tegen de gemeente en de Osvo (de vereniging van Amsterdamse schoolbesturen) aangespannen namens ruim vierhonderd ouders.

De rechter oordeelde echter dat voorrang verlenen aan Amsterdamse kinderen betekent dat leerlingen uit andere gemeenten worden benadeeld, omdat zij dan geen kans hebben op populaire Amsterdamse scholen te worden geplaatst, terwijl Amsterdam een regiofunctie vervult. Volgens de rechter houdt het recht op vrije schoolkeuze niet in dat een kind altijd geplaatst moet worden op de school van zijn eerste keuze.

Ferd Stouten van de Osvo: ''Kinderen uit de randgemeenten hebben het recht onderwijs te volgen dat in hun eigen gemeente niet voorkomt, zoals aan een montessorischool.'' Volgens hem is er  altijd sprake van spanning als veel kinderen voor dezelfde scholen kiezen, maar heeft iedereen nu gelijke kansen.

Kees Jongsma van VSA: ''De rechter legt zich nu neer bij het achterstellen van Amsterdamse kinderen, en dat terwijl alle partijen de ongelijkheid erkennen.'' De stichting gaat verder in hoger beroep of met een bodemprocedure.

Omdat de loting eind deze week plaatsvindt, is vervroegd uitspraak gedaan.