13 maart 2010 Update 7 Stichting VSA
publicatiedatum 13 Mar 2010

13 maart 2010 Update 7 Stichting VSA

Amsterdamse kinderen  weer de dupe van falend beleid
Ondanks alle verzekeringen van de gemeente dat er dit jaar echt voldoende capaciteit zou zijn voor alle Amsterdamse kinderen plus alle kinderen uit de regio, is de werkelijkheid weer als alle jaren hiervoor: ellende!

De komende weken worden in elk geval 435 kinderen uitgeloot  – en we hebben nog lang niet alle gegevens.

Hoe hard gemeente en de scholen ook mogen beweren dat het  slechts om 5 of 10 procent van de kinderen gaat, 435 kinderen is de instroom van ongeveer drie volledige scholen voor voortgezet onderwijs.

Belangrijk is om te beseffen dat uitgelote kinderen niet alleen worden uitgeloot voor de school waar ze zich voor aan hebben gemeld. Na  de 1e ronde zijn minstens 13 andere scholen eveneens vol. Daar kunnen uitgelote kinderen in elk geval ook niet heen.

Een vraag aan u:
We vragen iedereen die niet terecht kan op een school van 1e, 2e, of 3e voorkeur om zich bij ons  te melden. We zullen deze verhalen - anoniem – bij de gemeente en de  schoolbesturen onder de aandacht brengen.

Zij ontkennen stelselmatig dat er kinderen de dupe worden van meer dan lotingstress – het wordt tijd dat we hen met de realiteit confronteren.

De winnaars:

• de scholen die  mogen loten. Zij krijgen veel gratis bevestiging van hun onaantastbare aantrekkelijkheid. Bovendien hebben zij het grote voordeel dat ze dankzij de overaanmeldingen precies kunnen plannen hoeveel docenten ze kunnen inzetten voor precies gevulde klassen.
  • de zwakke scholen van Amsterdam die zo dadelijk weer 435 stuks gedwongen winkelnering op hun stoep vinden. Zij blijven bestaan bij de gratie van het overaanbod op de betere  scholen.

De slachtoffers:

• kinderen die uitgeloot worden en zich opnieuw moeten  oriënteren op een school;
  • kinderen die strategisch hebben gekozen omdat ze bang  zijn voor uitloting op de school waar ze eigenlijk heen hadden gewild;
  • kinderen die naar de school moeten waar hun broer of zus  zit omdat ze daar een verzekerde plek hebben, terwijl ze op alle andere scholen waar ze wel graag heen hadden gewild het risico van uitloting treffen;
  • goede scholen uit de regio die hun beste kinderen zonder risico in Amsterdam zien meeloten;

Dit zijn de cijfers:
Lang niet alle scholen doen opgave van hun inschrijvingen. Op Calandlyceum (VMBOt), Damstede (HAVO/VWO), Zuiderlicht College (LWOO) en IJburg College bijvoorbeeld werd afgelopen jaar geloot, maar zij geven (nog) geen cijfers.

Als u cijfers over inschrijving loskrijgt, wilt u dit aan  ons mailen?

Hier de cijfers die scholen wel op hun websites zetten:

Naam schoolOnderwijstype
VossiusGymnasium
Totaal over-inschrijvingen

VSA actie agenda
Waar de rechter in haar vonnis meende dat Amsterdamse  kinderen slechts gebukt gaan onder lotingstress – en inderdaad de komende weken een slordige duizend gezinnen in spanning - blijkt nu wel dat Amsterdamse kinderen echt meer schade lijden dan alleen zenuwen.

De VSA is er voor al deze kinderen! En wij hebben een even  simpele als effectieve oplossing: voorrang voor Amsterdamse kinderen. Kinderen  uit de regio kunnen terugvallen op goede scholen in hun eigen omgeving, daarom  hoeven zij niet op gelijke voet mee te loten met Amsterdamse kinderen. Voor  kinderen uit de regio die graag naar een Amsterdamse school willen, is er  plaats genoeg, al is dat misschien niet altijd op een van de topscholen van  Amsterdam.

De komende tijd  wil de VSA:
- zorgen voor aandacht in de media;- onze achterban verder uitbreiden totdat we alle Amsterdamse ouders hebben bereikt;
- schoolbesturen en politiek verder onder druk zetten;
- bodemprocedure voorbereiden;

U kunt helpen door:
- onze doorstuurbrief te mailen aan mensen die zich nog niet hebben aangemeld;
- bij te dragen in de kosten – de kas is leeg na het kort geding -  doneer nu.