13 november 2010 Update 16 Stichting VSA
publicatiedatum 14 Nov 2010

Dit betekent dat ook komend voorjaar ongeveer één op de drie kinderen in Amsterdam zal moeten loten voor een plek in het voortgezet onderwijs. Uitgelote kinderen zullen weer massaal ontdekken dat al die andere leuke scholen helaas al vol zitten. Op alle niveaus, verspreid over de hele stad.
Wij vinden dit niet kunnen.

Kernprocedure: wel beter, niet goed
Bij scholen en gemeente begint het besef door te dringen dat ouders en kinderen verbetering willen. De kernprocedure 2011 is op een aantal  punten gecorrigeerd en besteedt voor het eerst echt aandacht aan de ongelijke positie van Amsterdamse kinderen (zie blz. 37).

Maar dit is nog niet genoeg. Stichting VSA vindt de scholen nog steeds te vaag in hun toezeggen en << heeft hen gevraagd >> duidelijk te maken hoe ze garanderen dat alle kinderen gelijke kansen hebben, Amsterdams of niet. We wachten nog op antwoord….

Bodemprocedure om scholen en gemeente te activeren
Om te zorgen dat scholen en gemeente daadwerkelijk met oplossingen komen, bereiden we een nieuwe juridische procedure voor. Hierover volgt snel meer informatie, maar we beginnen nu vast met werving van middelen.

Overleg met gemeente en scholen
Naast de procedure zijn we gelukkig ook in overleg. Met de ambtenaren van de gemeente praten we op 17 november. VVD-gemeenteraadslid Werner Toonk  steunt onze inspanningen en heeft  vragen gesteld aan wethouder Asscher: begin oktober, <<1 november>> en <<8 november>>. Eerder al stelde D-66 raadslid Ahu Sahin vragen, die inmiddels ook zijn beantwoord).

Onderzoek hoe het leerlingen die uitgeloot zijn vergaat
In opdracht van de Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling van de gemeente Amsterdam is een onderzoek uitgevoerd onder leerlingen die in 2005 – 2006 (toen er veel minder overinschrijvingen en lotingen waren dan heden ten dage) uitgeloot zijn op de school van hun eerste voorkeur. Een van de uitkomsten is dat uitgelote VMBO-ers meer hinder ondervinden dan uitgelote gymnasiasten. Klik hier voor meer informatie over dit onderzoek.

Samen staan we sterker
Het afgelopen jaar heeft bewezen dat we iets kunnen bereiken als we samen veel druk zetten  op scholen en gemeente. Zij hebben die druk ook nodig om te weten wat ouders en kinderen eigenlijk belangrijk vinden. Help dus mee:

- meld u bij ons als u wilt flyeren op uw basisschool: stichtingvsa@gmail.com;

- stuur deze update door aan andere ouders, vraag hun zich aan te melden en te doneren;

- uw donatie
is hard nodig voor de bodemprocedure die we voorbereiden om de kansen voor Amsterdamse kinderen gelijk te trekken. NB: Stichting VSA is een ANBI-stichting wat een  belastingvoordeel kan opleveren als u doneert.

Hartelijke groeten, Stichting Vrije Schoolkeuze Amsterdam