25 maart 2011, VSA update Nr. 25
publicatiedatum 25 Mar 2011

Wethouder en VSA trekken samen op
  In  ons pogen de middelbare scholen in beweging te krijgen, staat wethouder Asscher  nu onverkort aan de zijde van ouders en kinderen. In een gezamenlijke brief doen gemeente en VSA vandaag een dringend  beroep op de scholen om “het aantal uit te loten kinderen voor het komend  schooljaar (te) verminderen”.

De  brief wijst er op dat er een “structurele mismatch” bestaat tussen de wens van  ouders en kinderen en het aanbod van scholen. De brief wijst er ook op dat de  schoolbesturen beloofd hadden “een oplossing te willen bieden voor deze  mismatch. Helaas hebben de gezamenlijke schoolbesturen in het voortgezet  onderwijs geen oplossing kunnen vinden”. Gemeente en ouders willen de scholen  graag helpen om de komende weken wel een oplossing te bedenken.

VSA nu met meer dan 1000
  Iets  meer dan een jaar na onze start zijn we de magische grens van 1000 (duizend!)  bezorgde ouders gepasseerd. Dank voor al jullie support!!

Helaas  zijn we er nog lang niet. We zullen met nog meer mensen nog meer druk moeten  genereren. Wilt u deze mail doorsturen aan al uw kennissen en hen vragen of ook   zij zich hier willen aanmelden?

Basisscholen doen beroep op  middelbare scholen
  Ook  de basisscholen nemen het op ouders en kinderen die een beter aanbod willen van  voortgezet onderwijs. In een uitgebreide  brief roepen de verenigde  basisschoolbestuurders hun collega’s in het voortgezet onderwijs op hun deuren  te openen.

Echte narigheid achter de lotingen
  Naar  verluid gaat het Cartesius vorig jaar nog afnemer  van een hele gymnasiumklas gedwongen winkelnering zijn gymnasium weer  stoppen. Uitgelote kinderen die vorig jaar op het Cartesius zijn begonnen,  dreigen nu dus alweer de dupe te worden. Scholen doen al jaren alsof loten maar  een tijdelijk probleem is: “een beetje stress en daarna kom je terecht op een andere  school en die kan ook leuk zijn”. Maar die mooie belofte komt vaak niet uit.  Loten is echt schadelijk voor kinderen en daarmee voor de toekomst van onze  stad.

Megaloting op AT5
  AT5 brengt een raak overzicht van de lotingproblemen die  de scholen veroorzaken door het aanbod bewust krap te houden. Wethouder Asscher vindt het tijd voor  verandering.

Volg VSA op Twitter
Scholen  en gemeente hebben druk van ouders en kinderen om te weten wat wij echt belangrijk  vinden. Help dus mee, sluit u aan bij de almaar groeiende  groep ouders die willen dat er ook voor hun kind een goede school is. En deel uw ervaringen op ons forum of op Twitter.

Hartelijke  groet, Stichting Vrije Schoolkeuze Amsterdam