30 maart 2011, VSA update Nr. 26
publicatiedatum 30 Mar 2011
VSA opent aanval tegen lotingen

Gesteund  door inmiddels meer dan 1200 ouders heeft de advocaat van de Stichting VSA deze  week brieven laten bezorgen bij de minister van onderwijs, bij het  provinciebestuur, bij het gemeentebestuur en bij de Amsterdamse schoolbesturen  om samen, nu tot een oplossing te  komen.

VSA  nodigt alle betrokkenen formeel uit om in een mediation snel alternatieven te  verzinnen voor de mismatch in het Amsterdamse voortgezet onderwijs. Samen  moeten we het voor scholen toch aantrekkelijk kunnen maken om te gaan bewegen.

Lees hier alle aanzeggingen.

Stok achter de deur
  VSA  wil geen rechtszaak maar een oplossing. VSA ziet de krapte in het  onderwijsaanbod die de schoolbesturen zelf hebben gecreŽerd als een onrechtmatige  daad. VSA hoopt met alle betrokkenen in goed overleg tot een oplossing te  komen, maar zal ook niet aarzelen naar de rechter gaan als de schoolbesturen  hun houding niet veranderen.

Cartesius, of de echte narigheid  achter de lotingen (vervolg)
  Ouders  van kinderen die in september wegens gedwongen winkelnering een gymnasiumklas  op het Cartesius Lyceum vulden, voelen zich goed  bekocht. Dinsdag 29 maart heeft directrice mw. Sloan hen verteld dat het  Cartesius dit onderwijs niet gaat voortzetten. De leerlingen zijn de dupe.

Weer meer loters
  De  groep scholen die blijkt te willen gaan loten, groet nog steeds. Vandaag kwamen  we weer een aantal VMBO-scholen op het spoor, waardoor de VMBO-ers nu met 176  beoogde uitlotingen de grootste categorie zijn. Zie hier het hele overzicht dat VSA voor u bijhoudt.

De wethouder suggereert in een brief aan de  gemeenteraad overigens dat er  uiteindelijk genoeg plaats is. Wij denken hier anders over: aanbod in west is  niet een echt alternatief voor kinderen in oost. En andersom. En de kwaliteit  van het geboden onderwijs laat soms echt te wensen over Ė zie het Cartesius-verhaal  hierboven.

Wie breekt het kartel?
  Intussen  wordt de vraag steeds interessanter wie het scholenkartel gaat openbreken.  Schoolbesturen wentelen zich voorlopig nog in onschuld, zoals te lezen valt in het  Parool.

Volg VSA op Twitter
Scholen  en gemeente hebben druk van ouders en kinderen om te weten wat wij echt belangrijk  vinden. Help dus mee, sluit u aan bij de almaar groeiende  groep ouders die willen dat er ook voor hun kind een goede school is. Deel uw ervaringen op ons forum en volg ons op Twitter.

Hartelijke  groet, Stichting Vrije Schoolkeuze Amsterdam