Loting is het gevolg van mismatch tussen vraag van ouders en leerlingen en het aanbod dat middelbare scholen aanbieden.
Mismatch heeft meerdere oorzaken:
- 1. Vergaande autonomie middelbare scholen
- 2. Amsterdamse regiofunctie/open systeem
- 3. Bevolkingsgroei
- 4. Groeiend aantal leerlingen kiest voor hoger niveau middelbaar schoolonderwijs
Oplossingsrichtingen volgens VSA
Om deze mismatch structureel op te kunnen lossen is een aanbod van plaatsen op Amsterdamse middelbare scholen nodig dat aansluit op de vraag. Om dit te kunnen bereiken is een gezamenlijke inspanning nodig van alle betrokkenen: de Amsterdamse basis- en middelbare scholen, de gemeente, de provincie, het Ministerie van Onderwijs en Wetenschappen, ouders en leerlingen. De Amsterdamse basisscholen en de gemeente nemen de mismatch ondertussen serieus en zetten zich daadwerkelijk in om dit probleem structureel op te lossen. Maar daarvoor is ook de medewerking van Amsterdamse middelbare scholen nodig.
De belangrijkste speerpunten voor dit jaar:
- Verbeter het aanbod. Het aanbod van scholen sluit niet aan op de voorkeuren van kinderen en hun ouders. Maar liefst een kwart van de leerlingen met VWO advies is uitgeloot voor de school van eerste keuze zo blijkt uit de cijfermatige analyse van de centrale loting in 2017. Ook op havo en havo/vwo en niveau wordt stevig geloot: 17% resp. 22% werd in 2017 uitgeloot op de school van aanmelding. Op vmbo-niveau lijken de problemen kleiner door flinke overcapaciteit, maar ook hier zien we dat het aanbod niet goed aansluit bij de wensen van ouders en kinderen. Zonder het aanpassen van de capaciteit aan de bekende voorkeuren van kinderen en hun ouders, wordt het jaarlijkse lotingsleed niet opgelost.
- Gelijke kansen voor alle kinderen. Kinderen die de Cito eindtoets beter maken dan de basisschool dacht, hebben recht op heroverweging van hun advies. Omdat de centrale loting sinds 2016 begin april plaatsvindt, kunnen kinderen wiens advies na de Cito opgehoogd wordt niet meedingen naar een plek op een bij dat nieuwe advies passende school. De klassen zijn na de centrale loting in april ingedeeld per advies en vol. Leerlingen met een opgehoogd advies worden gedwongen zich in de brugklas opnieuw te ‘bewijzen’ om in de tweede klas alsnog naar dat hogere niveau te mogen ‘opstromen’.
Activiteiten van VSA
VSA heeft vanaf de oprichting in januari 2010 aangedrongen op een structurele aanpak van de mismatch. We hebben onder andere:
- ■ aangedrongen op het beschikbaar stellen van controleerbare gegevens over vraag en aanbod, zowel gegevens uit het verleden als prognoses voor de toekomst;
- ■ overleg gevoerd met vertegenwoordigers van Amsterdamse basis- en middelbare scholen, de gemeente Amsterdam, de provincie en het Ministerie van Onderwijs en Wetenschappen
- ■ om een betere afstemming tussen vraag en aanbod te bewerkstelligen;
- ■ scholen en de gemeente Amsterdam geïnformeerd over de voorrangsregelingen in de regio;
- ■ een kort geding gevoerd om een snelle oplossing af te dwingen.
Onder ‘nieuws’ kunt u alle acties vinden die VSA heeft ondernomen.
Onder ‘downloads’ vindt u brieven, krantenartikelen en andere gepubliceerde stukken.