Stichting VSA maakt zich grote zorgen over het voorgestelde systeem van loting en matching voor de toegang tot het Voortgezet Onderwijs in Amsterdam.
Het systeem voorziet wel in een andere manier van loting en plaatsing, maar biedt geen oplossing voor het capaciteitsprobleem in Amsterdam en voor de mismatch tussen vraag en aanbod.
VSA verwacht dat nog minder kinderen dan andere jaren op de school van hun voorkeur terecht gaan komen. VSA ziet het systeem als een black box die ouders het zicht op het verloop van inschrijvingen ontneemt.
VSA benadrukt dat zij uitgebreide pogingen heeft gedaan haar zorgen met schoolbesturen te delen, maar dat ouders niet zijn gehoord in de voorbereiding van dit systeem.
VSA stelt een aantal eisen aan de werking van het systeem:
- Geen gedwongen plaatsing op afdelingen met oordeel onvoldoende van de onderwijsinspectie.
- Volledige transparantie over de uitkomst van de loting en matching. VSA vindt dat publiek moet zijn:
- van elke afdeling, van elke school hoeveel kinderen met welke voorkeur geplaatst zijn;
- van alle kinderen op de school van welke voorkeur ze geplaatst zijn;
- Er moet helderheid komen over de garanties die de schoolbesturen geven.Is er garantie op een plaats in top 6 (zoals de schoolbestuurders aan Het Parool hebben verteld) of moeten kinderen 10 scholen invullen om enige zekerheid te hebben? Of is er ook dan nog geen enkele garantie?
- Er moet een goede uitleg komen van het hele systeem en de consequenties voor ouders en kinderen. De tekst van de kernprocedure is te ingewikkeld. Er moet uitgelegd worden waarom 10 scholen moeten worden ingevuld en wat de consequentie is als men dit niet doet.
- VSA vindt dat vooraf duidelijk moet zijn welk criterium de schoolbesturen gaan hanteren om te bepalen of ze het aanbod gaan aanpassen tussen het moment van inschrijving en loting. VSA vindt dat eventuele uitbreiding / aanpassing van het aanbod van voldoende kwaliteit direct publiek moet worden gemaakt.
- VSA vindt dat het systeem moet voorzien in een recht op ruilen na de plaatsing. Scholen zouden dit moeten faciliteren.
- Waarop toetst de notaris ‒ snapt die wel wat er gebeurt? Kan dat niet beter door de Kansspelautoriteit gebeuren?
- De proefsimulatie waarop de schoolbesturen hun besluit tot invoering hebben gebaseerd, had betrekking op het vwo. Daar is plaatsing de laatste jaren minder problematisch. Bij de scholen voor havo is in Amsterdam al jaren sprake van te weinig aanbod en te weinig keuze – is het systeem daar wel op berekend?
- Voorrangsregels bij scholen voor Montessori, Dalton, e.d. gaan voor matching. Wordt het niet tijd dat dit anders gaat? In het basisonderwijs hanteren deze scholen ook geen voorrangsregeling.
- Kinderen van buiten Amsterdam komen vaak af op bepaalde scholen en schooltypen. Nu deze kinderen in een grote loterij terechtkomen, kan Amsterdam snel onaantrekkelijk worden voor kinderen van buiten de stad, waardoor impulsen tot kwaliteitsverbetering verdwijnen.
- Mogen scholen wel eisen dat ouders een handtekening zetten voor akkoord? Het gaat hier om een systeem dat ze verplicht krijgen opgelegd en dat eigenlijk in alle opzichten experimenteel is.