Anders verdelen van ellende leidt niet tot minder ellende. Dat is de conclusie die we kunnen trekken uit het groots aangekondigde en al twee jaar alles overheersende experiment met het nieuwe loten.
De schoolbesturen hebben zich twee jaar verschuild achter de idee dat het nieuwe loten alle problemen zou oplossen. De wethouder heeft zich enthousiast achter dit droombeeld geschaard. Maar ze hadden zich bezig moeten houden met het uitbreiden van het aanbod en het verbeteren van de kwaliteit. Ze hebben twee belangrijke jaren verloren laten gaan. Onze kinderen zijn de dupe.
Niet dat dit alles nieuws is. Wel nieuw is het zicht op de omvang van de mismatch en de kracht van het bewijs dat kinderen en hun ouders echt een ander aanbod verwachten van de schoolbesturen. 1 op de 4 kinderen wil iets anders dan de scholen te bieden hebben. Dat is geen motie van wantrouwen, dat is een Waterloo.
Onbegrijpelijke inertie tijdens de zes weken van grote stilte
Schoolbesturen en gemeente hadden het grote loting echec in elk geval ten dele kunnen afwenden. Samen met de onderzoekers van de VU hadden ze gemakkelijk simulaties kunnen draaien met enkele goed gemikte extra klassen om dan te bezien of ze alle kinderen in hun top 3 hadden kunnen krijgen. Zoals VSA hen zeer tijdig heeft uitgelegd .
Het is dè centrale vraag aan de wethouder, aan de schoolbestuurders en aan de ongetwijfeld binnenkort van start gaande evaluatiecommissie waarom er tijdens de zes weken tussen inschrijving en plaatsing niets is gebeurd. Net als bij files, kan in het gekozen loterijsysteem een relatief kleine aanpassing in het aanbod een relatief groot oplossend effect sorteren.
Wat deden de verantwoordelijken wel tijdens ons lange wachten? Wat deden de loterij-experts van de VU? Waarom nam niemand zijn verantwoordelijkheid?
Ouders helpen mee de loterij-uitkomst transparant te maken
Ervaringen van ouders en kinderen met een falend onderwijssysteem, uit de eerste hand, direct en ongefilterd: dat is wat bestuurders, politici en alle andere betrokkenen kunnen vinden op het forum van VSA.
Ruilen moet kunnen
Nu vast is komen te staan dat het nieuwe systeem heeft geleid tot dramatische resultaten, is VSA van mening dat OSVO alles in het werk zou moeten stellen te redden wat er te redden valt. Een oplossing is dat ruilen toegestaan moet worden. Scholen hebben geen enkel verdedigbaar belang om dat nu tegen te houden. De ontwerpers van het lotingsysteem spraken al van een ‘niet perfecte match’ als kinderen door ruilen hun positie kunnen verbeteren.
Kinderen die voldoen aan de formele eisen, maar door een speling van het lot op een school terecht zijn gekomen waar ze liever niet heen gaan, moeten de mogelijkheid hebben dat met elkaar op te lossen. Loten is immers geen doel, maar een middel. Wij roepen ouders op scholen daarop aan te spreken en het desnoods aan de rechter voor te leggen.
Schoolbesturen moeten iets doen voor schrijnende gevallen
Een ruilmogelijkheid kan de positie van velen verbeteren zonder dat iemand er slechter van wordt. Er zijn echter ook gevallen waarvoor ruilen niet een oplossing biedt.
Op ons forum lezen we bijvoorbeeld:
- Meisje uit Badhoevedorp geplaatst op het Damstede college (15 km fietsen, enkele reis en ook nog een pont)
- Hockeytalent uit zuid geplaatst op IJburgcollege (11 km fietsen, enkele reis – en hockeycarrière afzeggen)
- Atheïst met voorkeur voor dalton of vrijeschool, geplaatst op Christelijke Scholengemeenschap Buitenveldert
Dit zijn typische producten van een geautomatiseerd systeem. En ze zullen met ruilen niet per se op te lossen zijn. Maar dat moet wel.
De schoolbesturen moeten snel komen met een loket voor deze schrijnende gevallen. En dan maar een hardheidsclausule inroepen om hun eigen strikte regels opzij te schuiven voor kinderen waarom het toch allemaal te doen was.
Betere informatie
Het beeld dat de schoolbesturen grote moeite hebben om enigszins effectief samen te werken, wordt versterkt door de chaotische communicatie. Veel scholen stuurden donderdag een mailbericht aan geplaatste leerlingen. Maar bijvoorbeeld het Cartesius Lysceum weigert ouders te informeren en verwijst naar de basisscholen. Die krijgen echter pas zicht in de plaatsing van hun leerlingen als OSVO gegevens uit het eigen MEPS in het gemeentelijk ELKK heeft weten te plaatsen…..
Als ouders organiseren we ook transparantie met de enquête:
http://stichtingvsaenquete.nl/amsterdamse-middelbare-scholen-plaatsings-lijst-enquete
VSA maakt de resultaten publiek zodra alle scholen hun nieuwe leerlingen hebben geïnformeerd en alle ouders kans hebben gehad de enquête in te vullen.
Een grote coalitie voor nieuwe scholen
Het lastige van de behoefte aan nieuwe scholen is dat de wetgever dat zo goed als blokkeert. Twee jaar geleden al deed de staatssecretaris van OCW op ons verzoek de toezegging de drempels te verlagen. Maar tot op heden is daar niets van vernomen.
VSA is ervan overtuigd dat gemeente en schoolbesturen ook streven naar goed onderwijs voor onze kinderen. Ze zijn ook slachtoffers van een weeffout in de wet op het voortgezet onderwijs (WVO). De WVO legt schoolbesturen een verantwoordelijk op die ze op geen enkele manier waar kunnen maken. Dat frustreert hen. Dat frustreert de gemeente. Dat frustreert ouders. En dat frustreert in het bijzonder goed onderwijs voor onze kinderen.
VSA zou graag met een grote coalitie van ouders, gemeente en schoolbesturen naar Den Haag optrekken om ruimte voor nieuwe scholen af te dwingen. Alleen dan ook zullen initiatieven die nu worden ingediend voor de kraamkamer nieuwe scholen ook daadwerkelijk kans van slagen hebben.
Donaties welkom: steun VSA
Zolang wij geen rechtszaken voeren, zijn de kosten van VSA bescheiden. Maar niet nul. Zo te zien werkt de knop weer feilloos! Wij danken u zeer voor uw bijdrage.
Deel deze link op twitter en via de mail
Vraag uw volgers met kinderen in groep 8 om de kleine enquete in te vullen: samen creëren we transparantie over de lotinguitslag.
NB stuur deze update door naar uw favoriete politicus en/of schoolbestuurder.