VSA wenst alle ouders en kinderen een heel gelukkig 2017. In de bijzonder de kinderen die dit jaar in groep 8 zitten en de grote overstap maken naar het voortgezet onderwijs wensen we veel succes met het maken van de schoolkeuze.
VSA zet zich in voor de belangen van de achtstegroepers en hun ouders. Met uw steun gaan we door de schoolbesturen en gemeente te wijzen op hun verantwoordelijkheid adequaat onderwijs te bieden voor alle Amsterdamse kinderen. U steunt ons door dit bericht door te sturen naar andere ouders met kinderen in groep 7 en 8 en hen te vragen zich aan te sluiten bij VSA.
Loting & matching lost tekorten niet op
De schoolbesturen hebben dit najaar besloten dat ook de komende drie jaar alle kinderen loten voor scholen in Amsterdam. Dit wordt nu loting & matching genoemd. De afgelopen twee jaar werd vooral de misleidende term ‘matching’ gebruikt waardoor de indruk is gewekt dat alle achtstegroepers keurig gematched zouden worden met hun lievelingsschool. Helaas is dat niet zo. Het afgelopen jaar zijn honderden kinderen buiten hun top 3 geplaatst. Bijna 5% van kinderen met VWO advies is zelfs buiten hun top 5 geplaatst.
In de analyse matching en loting van 2016 vindt u een helder overzicht van alle resultaten. Bijvoorbeeld met welk lotnummer je nog kans hebt op plaatsing op je voorkeursscholen. Ook interessant is welke scholen vrijwel geen aanmeldingen krijgen en hun bestaansrecht ontlenen aan de pechvogels die uitgeloot worden voor hun voorkeursscholen.
Aanbod aanpassen aan de echte voorkeuren
VSA vindt dat de verantwoordelijke schoolbesturen aan de slag moeten met de analyse van de resultaten van de loting en matching. De ‘echte voorkeuren’ van kinderen zijn nu twee jaar bekend en blijken stabiel te zijn. De schoolbesturen zijn aan zet om het onderwijsaanbod beter aan te sluiten op deze echte voorkeuren. Zij hebben in hun tweede vijfjarenplan belooft om het aanbod flexibeler te maken, uit te breiden en de kwaliteit te verbeteren. VSA vraagt ouders die lid zijn van een (gemeenschappelijke) medezeggenschapsraad om met ons de vinger aan de pols te houden en de schoolbesturen te vragen hoe de capaciteitsplanning past bij de bekende voorkeuren van achtstegroepers en de eigen beloftes in het vijfjarenplan.
VSA roept de gemeente en wethouder Kukenheim op om hun invloed aan te wenden bij de verantwoordelijkheid die de gemeente heeft te zorgen voor de huisvesting van scholen. Waarom is bijvoorbeeld het geplande nieuwe gebouw voor het populaire Hyperion lyceum straks geschikt voor 750 leerlingen en niet voor een klas extra per leerjaar, zoals het Amsterdams lyceum?
Die extra klas is niet alleen broodnodig omdat veel kinderen die het liefste naar het Hyperion willen nu uitgeloot worden. Met die extra klas zal ook de teleurstelling van veel andere kinderen afnemen. De kinderen voor wie het Hyperion de eerste voorkeur is, hebben daarna immers vaak het Amsterdams lyceum en de categorale gymnasia op hun voorkeurslijst staan, zo blijkt uit de analyse van 2016.
Ieder kind in de top 3
VSA vindt de uitkomst van het afgelopen jaar onacceptabel. VSA vindt dat de doelstelling van schoolbesturen moet zijn om alle kinderen op een school in hun top 3 te plaatsen. Een lagere keuze is in de meeste gevallen geen voorkeursschool meer. Bij de keuze voor loting & matching in 2014 is de suggestie gewekt dat 99,9% van de kinderen in hun top 3 terecht zou komen; dat is bij lange na nog niet gehaald. Op dit moment ontbreekt een heldere ambitie bij de verantwoordelijken. Schoolbesturen beloven alleen ‘hoe langer de lijst, hoe groter de kans is dat je op één van die scholen komt’; kinderen krijgen zo een sigaar uit eigen doos gepresenteerd. Scholen waar je echt niet naar toe wil, moet je dus niet op je lijst zetten.
Nieuwe schoolinitiatieven
Amsterdam heeft veel extra onderwijsplekken nodig om het doel - alle kinderen in de top 3 - te bereiken en tegelijk de groei van leerlingen op te vangen. Het stichten van een nieuwe school is door de huidige wetgeving zeer lastig. Vier nieuwe scholen – waarvan twee middelbare scholen - mogen via de kraamkamer van de gemeente Amsterdam van start. Deze scholen moeten dit schooljaar of uiterlijk volgend schooljaar opengaan.
VSA is benieuwd of deze initiatieven ook echt een kans krijgen. De bestaande schoolbesturen moeten immers hiermee instemmen en zij zijn het afgelopen jaar zelf ook met nieuwe initiatieven gestart. De afgelopen maanden waren er helaas ook minder hoopgevende geluiden.
VSA steunt alle nieuwe initiatieven van harte. Alleen tijdige uitbreiding van gewenst aanbod kan de schade van de mismatch voor kinderen verminderen.
OSVO vraagt ouders om advies
VSA is verheugd dat de schoolbesturen eindelijk onderkennen dat ouders eigen afwegingen maken. Een welkome koerswijziging is dat schoolbesturen het geluid van ouders willen horen. Osvo nodigt ouders uit om op dinsdag 7 februari of woensdag 15 februari van 19.30 tot 21.00 uur met hen van gedachten te wisselen over wat er in het Amsterdamse onderwijs zou moeten veranderen.
De locatie volgt nog, zodra deze bekend is zal VSA dat via Twitter verspreiden. Wij hopen dat veel ouders deze gelegenheid zullen aangrijpen om hun wensen ten aanzien van het voortgezet onderwijs te delen met de verantwoordelijke beleidsbepalers. Het gaat om de toekomst van onze kinderen!
Wijzigingen in de kernprocedure
In de kernprocedure Overstap PO – VO zijn een paar opvallende wijzigingen ten opzichte van vorig jaar:
- Voorrang voor broertjes en zusjes en kinderen van personeel wordt afgebouwd. Enkele scholen hebben deze voorrang al sinds 2010 afgebouwd, alle andere scholen volgen dit jaar. Voor broertjes en zusjes van kinderen die op 1 oktober 2016 ingeschreven stonden geldt nog voorrang.
- In de kernprocedure staat cryptisch dat ouders van kinderen van buiten Amsterdam verklaren ‘dat zij zich hebben aangemeld voor centrale loting & matching met een voorkeurslijst en dat dit de scholen zijn waar de leerling zich aanmeldt’. VSA vraagt zich af of dit in overeenstemming is met de brief van staatssecretaris Dekker van onderwijs aan schoolbesturen over de aanmeldprocedure. Ouders hebben het recht hun kind op meerdere scholen aan te melden. Schoolbesturen moeten uiterlijk volgend jaar hun procedures hebben aangepast aan de wet.
- Naast de vmbo vakopleidingen Hubertus & Berkhoff en het Mediacollege is nu ook IVKO (mavo/havo) aangemerkt als vakschool. Dat betekent dat een intake voor 3 maart verplicht is om kans te maken op een plek op deze scholen, dus voor de loting & matching.
- Voor profielklassen gelden vaak aanvullende eisen. Als blijkt dat een kind na plaatsing niet past bij het profiel, wordt een plek in de reguliere klas aangeboden. School die alleen profielklassen hebben, bieden dan een beschikbare plek op een andere school binnen het schoolbestuur. Dat laatste geldt voor het Berlage (tweetalig onderwijs), DENISE (International Baccalaureate) en de Vinse school (kunst).
- Alle scholen mogen maximaal 2% van het totaal aantal beschikbare plekken toewijzen aan leerlingen die een beroep doen op de hardheidsclausule. In de kernprocedure wordt nu iets meer duidelijkheid gegeven over de (strenge) criteria en de procedure.
VSA neemt deel aan werkgroep kernprocedure van de vereniging Osvo van schoolbesturen. VSA wil uw stem daar graag laten horen. Suggesties zijn altijd welkom via e-mail stichtingVSA@gmail.com U kunt uw mening ook via het forum van VSA delen.
Passend advies van groot belang voor reële schoolkeuze
In 2016 kregen 660 kinderen na de uitslag van hun CITO eindtoets een hoger schooladvies. Deze kinderen hadden dus in eerste instantie geen passend advies. Omdat de loting & matching al voor de uitslag van de CITO eindtoets is, vissen deze kinderen achter het net. Zij mogen zich eind mei aanmelden bij scholen waar dan nog plek is. In 2015 werd nog gewacht op deze groep kinderen, maar in 2016 is de loting & matching verplaatst naar april omdat de aangepaste adviezen de capaciteitsplanning in 2015 zouden hebben ontwricht.
VSA heeft zowel schoolbesturen als wethouder Kukenheim gevraagd om een oplossing, helaas zonder resultaat. Het belang van het systeem gaat hier voor het belang van kinderen wiens talent is onderschat.
Landelijk wordt van 20% van de kinderen die hun CITO beter maken het schooladvies aangepast. In Amsterdam ligt dat percentage lager. Hier kunt u vinden hoe vaak het schooladvies in 2016 is aangepast op de basisschool van uw kind. Vooral kinderen met lager opgeleide ouders zijn de dupe van het de facto verdwijnen van de CITO eindtoets als correctie van een te laag schooladvies.
In januari laatste bepalende CITO toets
De Amsterdamse basisscholen gebruiken het leerlingvolgsysteem van CITO. Het basisschooladvies is leidend voor de schoolkeuze en wordt gebaseerd op de resultaten van de CITO toetsen van groep 6, 7 en 8. De laatste CITO toets van het leerlingvolgsysteem wordt begin januari afgenomen in groep 8. Wij wensen uw kind alle succes!
Uw mening telt
VSA blijft de overstap van groep 8 naar de middelbare school scherp in de gaten houden en zal waar nodig actie ondernemen. We roepen u op uw ervaringen met ons te delen zodat we onze acties zo gericht mogelijk kunnen inzetten. Op het forum van VSA kunt u de discussie over het voortgezet onderwijs in Amsterdam volgen. Ook schoolbestuurders en beleidsmakers volgen de bijdragen op de voet.
Voor het laatste nieuws kunt u ons volgen op Twitter.