26 maart 2010 'Laat die opgezette vogels ook maar zitten' (Parool)
publicatiedatum 29 Mar 2010
Als ouder van een kind uit groep 8 heb ik de laatste maanden braaf een aantal middelbare scholen bezocht tijdens hun open dagen en avonden.

We snoepten met nog honderden van de Engelse drop in de lokalen Engels, deden in witte laboratoriumjassen gekke proefjes bij scheikunde en bekeken de opgezette dieren bij biologie (die volgens boze tongen alleen worden geŽtaleerd tijdens de open dagen).

De docenten en schoolleidingen hadden de schoenen gepoetst en de stropdassen gestrikt, en wel om zich bij de achtstegroepers en hun ouders van hun beste kant te laten zien. Het leken waarachtig de verkiezingen: kies voor ons - want dan zit je goed!

Na de bezoeken volgde het wikken en wegen, en tenslotte de uiteindelijke keuze. Daarna het gewichtige inschrijvingsritueel, het liefst persoonlijk en op afspraak. Maar wat blijkt? Een groot deel van diezelfde achtstegroepers zal worden uitgeloot bij de school van hun eerste keuze. Zo is de kans dat je als have/vwo'er op menig lyceum in Centrum of Zuid wordt uitgeloot groter dan dat je wordt ingeloot. En nee, dan wordt het niet de school van je tweede, derde of zelfs vierde keuze. Dan wordt het een van de vijftien lycea waarover de Osvo (de schoolbesturen van het voortgezet onderwijs in Amsterdam) de niet bepaald geruststellende uitlating doet dat 'een zeer groot deel een voldoende beoordeling heeft van de Onderwijsinspectie' (Het Parool van 22 maart).

Op z'n Colijns dus: gaat u rustig slapen, wij waken over u. Wacht maar gewoon tot uw kind wordt uitgeloot, en ergens op een school belandt waar je zelfs nog nooit van hebt gehoord, aan de andere kant van de stad. En dan maar afwachten of het er een is met een voldoende van de Onderwijsinspectie. Duizenden ouders en leerlingen zitten op dit moment in grote onzekerheid. Niet nodig, zegt de Osvo, want 'het onderwijsaanbod in Amsterdam is toereikend'.

Blijkbaar gaat het nu ineens niet meer over de school van je keuze maar over het aantal beschikbare plaatsen in heel Amsterdam. Laat dan die opgezette volgens ook maar in de kast en die Engelse drop maar zitten. Want iets te kiezen valt er voor onze kinderen allang niet meer. Ze kunnen alleen nog maar afwachten.

Roos van der Zwaard, Amsterdam