24 januari 2011, VSA update Nr. 18
publicatiedatum 24 Jan 2011
Uw ervaringen tellen

Uw  ervaringen kunt u delen op ons forum. Dat is niet alleen van  belang voor andere ouders, maar vooral ook voor ons om met uw getuigenis de  strijd aan te kunnen gaan.

Kinderen van ver….
  U  als ouder gaat deze dagen allerlei scholen bekijken. U kunt ze vragen waarom ze  zo graag kinderen van buiten Amsterdam hebben. Hier vindt u een staatje met  percentages per school. En hier kunt u zien waar kinderen  vandaan komen. De cijfers zijn van dit schooljaar.

Discussie in de gemeenteraad
  Gemeenteraadslid  Werner Toonk sleurt er hard aan om de gemeente in actie te krijgen. Lees hier de antwoorden die hij  kreeg op zijn vragen. VSA verbaast zich er over dat de gemeente Amsterdam denkt  dat de regio bestaat uit Amstelveen en Zaanstad – komen die mensen wel eens  buiten? De cijfers van het vorige kopje laten zien dat 90 procent van e  instroom van buiten niet uit Amstelveen en Zaanstad komt.

Gesprek met de wethouder
  Op  28 februari spreekt stichting VSA met wethouder Asscher over de problemen voor  Amsterdamse kinderen. Suggesties met vragen aan hem, graag naar stichtingvsa@gmail.com of op ons  forum.

Systeemfout
  Wij  lopen aan tegen schoolbesturen die niet hoeven te luisteren naar ouders,  kinderen of gemeente. Volgens  onderwijssocioloog Jaap Dronkers zit er een fout in het systeem. Wij vinden dat deze  systeemfout moet worden hersteld. Op  basisscholen speelt het overigens net zo hard.

Bodemprocedure
  Onze  nieuwe advocaat – Anne-Marie Klijn van Boekel  de Nerée – is druk bezig met de  voorbereiding van een bodemprocedure om Amsterdamse scholen te dwingen niet  langer alleen aan zichzelf te denken. Wij prijzen ons zeer gelukkig met haar!  We verwachten eind deze maand met een dagvaarding te komen.

Herhaalde oproep NOS: ouders  vertellen over  lotingperikelen
  De   NOS wil graag rapporteren over de wonderlijke toestanden voor kinderen in   Amsterdam die naar het voortgezet onderwijs willen. De redactie onderwijs  van  de NOS zou graag in contact komen met (ouders van) kinderen die naar  het VMBO of de HAVO willen en daar tegen loting aanlopen. Meld u bij ons: stichtingvsa@gmail.com;

Elsevier scholenonderzoek
  Afgelopen  week heeft het weekblad Elsevier de jaarlijkse middelbare scholenvergelijking  gepubliceerd, voor meer informatie hierover:

Samen staan  we sterker
  Het  afgelopen jaar heeft bewezen dat we iets kunnen bereiken als we samen veel druk  zetten op scholen en gemeente. Zij hebben die druk ook nodig om te weten wat  ouders en kinderen eigenlijk belangrijk vinden. Help dus mee, sluit u aan bij de almaar groeiende  groep ouders die willen dat scholen ook voor hun kind werken. Praat mee met ouders die hetzelfde  meemaken als u.

Hartelijke  groeten, Stichting Vrije Schoolkeuze Amsterdam