VSA update Jaargang 2 Nr. 9, 14 april 2012
publicatiedatum 14 Apr 2012

Niet  loten in de tweede ronde?
Voor het eerst in jaren lijkt er een kans dat  geen kinderen in de 2e ronde uitgeloot gaan worden. Op het moment  van schrijven zien we 5 overinschrijvingen op het Vossius (en die zijn  geplaatst!) en 5 of 6 op het MLA. Dat zou toch ook zonder loten moeten kunnen.

Als er niet geloot wordt in de 2e  ronde zou dit voor het eerst zijn in twee jaar! En dat met een recordaantal  kinderen dat naar het voortgezet onderwijs in Amsterdam wil. Een enorme  opsteker zijn voor de mensen die de afgelopen weken met veel kunst en vliegwerk  extra klassen hebben geschapen. En het zou natuurlijk vooral goed nieuws zijn  voor alle kinderen en hun ouders.

Lotingen in  het nieuws
  Het beste artikel over de lotingen verscheen in  NRC, enkele weken terug: twee economen  doen het rake voorstel ouders  de mogelijkheid te geven nieuwe scholen te stichten.

Dit lijkt behoorlijk op het advies van de  onderwijsraad dat in de Volkskrant  uitgebreid werd neergezet.  De confessionele schoolbesturen zijn echter nog bepaald niet door de bocht.

Ook in de Volkskrant  neemt columniste Aleid Truijens zo’n  beetje de hele VSA-agenda over, inclusief ons pleidooi voor een categorale  HAVO-school.

Tenslotte besteedt het Onderwijsblad  uitgebreid  aandacht aan de lotingen en de agenda van de VSA.

Met zoveel aandacht kijken we met extra  belangstelling wanneer de minister de wet gaat wijzigen ten faveure van ouders  en schoolgaande kinderen.

Doneer nu
Ouders zetten zich belangeloos in voor VSA,  maar er zijn echt donaties nodig om onkosten te kunnen betalen. Uw <<donatie>> wordt zeer op prijs gesteld.

Help mee VSA te versterken
Als we met  meer ouders zijn, staan we sterker. U kunt meehelpen, bijvoorbeeld door ouders  van uw basisschool deze brief door te  sturen. U kunt ook helpen met leden werven via twitter, of door de bijlage rond te sturen  in uw kennissenkring, sportvereniging, muziekschool, enz.

Retweet VSA
Scholen en  gemeente hebben druk van ouders en kinderen om te weten wat wij echt belangrijk  vinden. Help dus mee, sluit u aan bij de almaar  groeiende groep ouders die willen dat er ook voor hun kind een goede school is. Deel uw ervaringen op ons forum en stuur onze  tweets door naar al uw followers.

Hartelijke  groet,

Krijn van  Beek