Stap voor stap verbetering - VSA update Jaargang 2 Nr. 10, 20 mei 2012
publicatiedatum 20 May 2012

Stap voor stap verbetering
Nu de rook een beetje begint op te trekken,  kunnen we toch met enige tevredenheid terugkijken op de inschrijfronde dit  voorjaar:

• Wel 363 kinderen uitgeloot in de eerste ronde,  maar dat is de laagste score in vijf  jaar;
  •
  • Geen uitlotingen in de 2e ronde,  voor het eerst sinds 2009;
  •
  • Twee nieuwe scholen erbij – al is het op het  laatste moment en verkeren velen nog in onzekerheid hoe die nieuwe Caland en  IJburg er uit komen te zien (wij houden dit overigens nauwlettend in de gaten).

Hierbij moet bedacht worden dat een record van  7896 kinderen zich heeft aangemeld voor Amsterdams voortgezet onderwijs. Ruim 1000 (duizend!) kinderen meer dan vier  jaar geleden.

Brief aan de  wethouder
We hebben dan ook een brief gestuurd aan de  wethouder om hem, zijn ambtenaren en de scholen te complimenteren met hun  inspanningen.

Tegelijk zien we nog steeds veel ruimte voor  verdere verbetering. Wij denken dat de prognose van leerlingen echt veel beter  kan, zodat niet alles aankomt op improviseren op het laatste moment. Wij denken  ook dat een scholenloods met bevoegdheden zal helpen. En we denken dat het  mogelijk is te voorkomen dat sommige kinderen meer lotingkansen hebben dan  andere.

We spreken de wethouder binnenkort; verslag  volgt.

Meer nieuwe  scholen
VSA pleit al lang voor uitbreiding en  vernieuwing van het HAVO-aanbod. VSA is teleurgesteld in het antwoord dat de  gemeente hierop heeft.

Tegelijk blijven initiatieven voor nieuwe VWO’s  ontstaan: nu meldt het Parool bijvoorbeeld dat stadsdeel Zuidoost ook een gymnasium wil. VSA  zegt: doen!

Complimenten  voor VSA
  Wij vinden het erg leuk dat mensen ons zo nu en  dan complimenten sturen; dank, dat houdt ons gaande!

Kritiek en suggesties en andere reacties zijn  overigens ook zeer welkom.

Nieuwe  kernprocedure
Achter de schermen werken scholen en gemeente  intussen alweer aan de kernprocedure voor volgend jaar. De wethouder heeft  alvast een schot voor de boeg  gegeven door toetscriteria te formuleren. VSA  vindt dat hij ook aandacht mag geven aan betere prognose en de scholenloods.

Reacties en suggesties zeer welkom op ons forum.

Help mee VSA te versterken
Als we met  meer ouders zijn, staan we sterker. U kunt meehelpen, bijvoorbeeld door ouders  van uw basisschool deze brief door te  sturen. U kunt ook helpen met leden werven via twitter, of door de bijlage rond te sturen  in uw kennissenkring, sportvereniging, muziekschool, enz.

Retweet VSA
Scholen en  gemeente hebben druk van ouders en kinderen om te weten wat wij echt belangrijk  vinden. Help dus mee, sluit u aan bij de almaar  groeiende groep ouders die willen dat er ook voor hun kind een goede school is. Deel uw ervaringen op ons forum en stuur onze  tweets door naar al uw followers.

Hartelijke  groet,

Krijn van  Beek