VSA update Jaargang 3 Nr. 3, 18 maart 2013
publicatiedatum 18 Mar 2013

Mismatch  Voortgezet Onderwijs Amsterdam
De eerste ronde inschrijven is gesloten. VSA (met hulp van OCO) telt nu 40 afdelingen  die vol zitten verspreid over 19 scholen. In totaal 681 overinschrijvingen.  Dit betekent niet dat scholen 681 kinderen hoeven  uit te loten. Hyperion, Caland en Cygnus hebben aangegeven niet te willen loten  - als dat tenminste mag van de andere  schoolbesturen verenigd in OSVO. Ook hebben scholen  de mogelijkheid te schuiven met hun aanbod en extra plaatsen bij te maken.

Deze week overleggen de leden van de OSVO met  elkaar en met de gemeente; VSA roept de scholen op het aantal uitgelote  kinderen verder naar beneden te brengen, dus in elk geval onder de 273 van  vorig jaar.

Wij raden alle  ouders aan deze week verzoeken te sturen naar de school waar ze hun kind hebben  ingeschreven om loten te voorkomen. VSA zal dit ook doen.

Overinschrijving  vooral bij HAVO
Zoals verwacht zitten de meeste knelpunten bij  de HAVO:

Aantal overinschrijvingen

Richting

HAVO

HAVO-VMBO-t

HAVO-VWO

VMBO-t

VWO

Ouders en  kinderen kiezen voor kwaliteit
  Wat de inschrijving ook laat zien is de  duidelijke voorkeur voor kwaliteit. Scholen die nu (over)vol zitten, krijgen in  de lijst van Dronkers gemiddeld een  7,4. Scholen die nog plek hebben, scoren gemiddeld een 5,4.

De boodschap aan de onderwijsbestuurders is helder:  verbeter de kwaliteit van het aanbod en lotingproblemen zullen verdwijnen.

Uw ervaring  met ‘het nieuwe loten’
  U heeft bij de inschrijving van uw kind ook  meegedaan aan een onderzoek naar alternatieve lotingmethodes. Uw mening over  het nieuwe loten zien wij graag op ons  forum zodat we die  kunnen inbrengen bij schoolbesturen en gemeente.

Volg VSA op twitter
VSA heeft dit jaar  alweer 500 nieuwe aanmeldingen mogen ontvangen: stuur deze update door aan  andere ouders, volg ons op twitter,  samen staan we sterk!

Steun VSA
Zolang wij geen rechtszaken voeren, zijn de kosten van VSA bescheiden.  Maar niet nul. Uw bijdrage wordt zeer gewaardeerd, doneer nu!