VSA update Jaargang 3 Nr. 6, 11 april 2013
publicatiedatum 11 Apr 2013
Scholen  brullen als leeuwen maar baren een muis
Ondanks weken van  touwtrekken en overleg zitten er toch 645 kinderen in de 2e ronde.  402 zijn in de eerste ronde uitgeloot en nog eens 243 kinderen zijn al dan niet  na een aanvullende toets afgewezen. Wij vinden dat veel, teveel!

Opmerkelijk is dat scholen  zo weinig wilden bewegen voor al die kinderen die het slachtoffer zijn van  slechte planning. En dit terwijl de schoolbesturen toch echt samen verantwoordelijk zijn voor het  totale aanbod en voor de planning van dat aanbod en hun machtpositie op dit  gebied met alle middelen verdedigen. De vereniging van schoolbesturen OSVO hult  zich consequent in stilzwijgen – de site is sinds de loting vorig jaar niet  meer bijgewerkt.

Zoals ieder jaar kwam  het onderhandelingsproces ook dit jaar laat op gang. Het leidde slechts hier en  daar tot extra plekken. Nieuwkomers Cygnus en Hyperion doen fantastisch werk,  VSA hoopt maar dat ze de groei aankunnen. Pieter Nieuwland komt met een nieuw  initiatief in het tijdelijke gebouw dat net door het Cygnus is verlaten.

Actuele stand plekken 2e ronde
Op de site van VSA  houden we weer dagelijks de stand bij van inschrijvingen in de 2e  ronde: http://www.stichting-vsa.nl/table/view

Geen planning
VSA pleit al jaren  voor een betere prognose en planning van het onderwijsaanbod. De kinderen die  zich vorig jaar en dit jaar meldden aan de poort van het voortgezet onderwijs,  zijn toch echt acht jaar geleden al naar de basisschool gegaan. Dat het  leerlingenaanbod op IJburg niet is voorzien, voedt ons vermoeden dat er  helemaal geen planning is. Schoolbesturen en gemeente hebben domweg de moeite  niet genomen vooruit te kijken. De wethouder van onderwijs grijpt pas in als  het water hem tegen de schenen klotst. Een overleg met de minister van  Onderwijs gebruikt hij niet om te pleiten voor structurele oplossingen. De  minister wast haar handen in onschuld en wijst naar de staatssecretaris. Zo  komen we er nooit uit!

Scholen hebben geen idee
  Karin Al, moeder van  een lotend kind, weerlegt in het Parool  prachtig de onzinnige gedachte dat niet gepland kan worden.  Ook in het Parool legt Jasper Karman uit dat de wethouder de komende maanden echt moet gaan gebruiken om de  schoolbesturen in beweging te krijgen.

Scholen zeggen  consequent dat ouders kiezen voor  ‘populaire’ scholen.  VSA vindt dit stemmingmakerij: ouders ori๋nteren zich uitgebreid en gebruiken  de beschikbare informatie om een goede school voor hun kinderen te kiezen,  liefst in de buurt. Alle scholen die goed onderwijs bieden zitten dan ook snel vol.  Scholen die niet volstromen bieden onvoldoende kwaliteit of kunnen ouders en  kinderen niet overtuigen van hun kwaliteit. Op het forum van de VSA website  plaatsen ouders dagelijks nieuwe ervaringen  met het Amsterdamse onderwijsaanbod: voer  voor bestuurders!

Volg VSA op twitter
  VSA heeft dit jaar  alweer 500 nieuwe aanmeldingen mogen ontvangen: stuur deze update door aan  andere ouders, volg ons op twitter,  samen staan we sterker!

Steun VSA
Zolang wij geen rechtszaken voeren, zijn de kosten van VSA bescheiden.  Maar niet nul. Uw bijdrage wordt zeer gewaardeerd; doneer nu!