VSA update Jaargang 6 Nr. 5, 22 april 2015
publicatiedatum 22 Apr 2015
VSA  wenst alle groep 8-ers veel succes met hun eindtoets!!

Ouders  willen openheid
  De inschrijving is gedaan en het grote wachten  is begonnen. Maar waarom duurt het allemaal zo lang? Daar zijn misschien goede  redenen voor, maar als buitenstaander is er geen touw aan vast te knopen.  Waarom zwijgen de schoolbesturen als het graf? Wat hebben ze te verbergen? Hoe  langer de stilte duurt, hoe meer ouders gaan vermoeden dat er blijkbaar veel te  verbergen valt...

VSA roept scholen op om te communiceren. Wat  zou er mis kunnen zijn met een rapportage van hoeveelheden inschrijvingen, van  overinschrijvingen 1e keus en op welke scholen? Wat zou er mis zijn  met enig bericht over de ingewikkelde opdracht waar de scholen voor staan om te  zorgen dat alle kinderen in elk geval in hun top 3 geplaatst gaan worden?

Wat is er waar van de geruchten dat kinderen  van buiten de stad massaal zijn weggebleven uit angst voor het nieuwe loten?  Hoe gaan de verzamelde schoolbesturen scholen compenseren die hierdoor in de  problemen komen? Een beetje licht in de Black Box die de schoolbesturen hebben  gecreëerd, zou welkom zijn.

Capaciteit  aanpassen
  Een van de dingen die hoe dan ook tijd en  energie vergen, is het aanpassen van de capaciteit. VSA schreef een brief  aan  de Wethouder en aan Vereniging van Schoolbesturen OSVO om hen te bewegen  daarvoor voldoende tijd en middelen te reserveren.

Inmiddels hebben we ook een antwoord gekregen .  VSA kreeg een lange brief zonder een enkele concrete toezegging. Wel vinden de  schoolbesturen het niet nodig met ouders te praten. Wij vinden dit zorgwekkend.

Scholen  moeten basisschooladvies volgen
  We krijgen best veel meldingen van ouders die  van de school van 1e keus van hun kind te horen krijgen dat het  basisschooladvies niet zou voldoen. Dit kan helemaal niet, de enige goede stap  is het klachtenloket van de betreffende school en het gemeentelijk  klachtenloket .

Waarschuwing  plaatsen 1e keus
  Wij horen wel geluiden van scholen die  informeel aan ouders melden dat er voldoende plek is voor alle inschrijvingen  van 1e keus. Laat u hierdoor niet in de luren leggen,  schoolbestuurders die dit soort berichten verspreiden, snappen niet aan welk  lotingsysteem zij zich hebben verbonden. Een toestroom van 6e, 7e  of 11e keus van elders kan uw kind zomaar van zijn 1e  keus verdringen.

Kraamkamer  nieuwe scholen
  Voor de komende jaren niet onbelangrijk: er  moeten nieuwe scholen bij. De gemeente heeft daartoe een kraamkamer ingericht –  zie hier   (bij agendapunt 12) de stukken die in de gemeenteraad zijn besproken.

Ouders en alle anderen met een goed  onderwijsidee: http://www.onzenieuweschool.nl is de  plek om dat idee in te dienen en vervolgens mee te dingen naar hulp om dit te  realiseren. Eenvoudig zal het niet worden, bestaande scholen zijn niet dol op nieuwe concurrenten, maar met slimme hulp van Kennisland en de gemeente zou het toch moeten  lukken: er moeten tot 2020 tenminste vier nieuwe scholen bij.

In  Utrecht doen ze nog ‘het oude loten’
  Voor wie denkt dat de nieuwe megaloterij in  Amsterdam een drama is, kijk nog even mee naar het systeem zoals we dat tot  vorig jaar   hadden. Ouders in Utrecht  zijn  daar ook niet blij mee.

Opnieuw rijst de vraag: waarom organiseren  scholen consequent tekorten? Zou dat iets te maken hebben met de wetgeving?

Donaties welkom: steun VSA
  Zolang wij geen rechtszaken voeren, zijn de  kosten van VSA bescheiden. Maar niet nul. Zo te zien werkt de knop weer  feilloos!   Wij danken u zeer voor uw bijdrage.

Volg VSA op twitter
  Samen staan we sterker: volg ons op twitter  en zegt het voort!