Meer ruimte voor nieuwe scholen VSA update Jaargang 7, Nr. 3, 28 January 2016
publicatiedatum 28 Jan 2016

Meer  ruimte voor nieuwe scholen
  VSA pleit   al jaren voor meer ruimte voor nieuwe scholen. Het lijkt er op dat de  staatssecretaris van OCW onze kinderen gaat helpen. Op 13 januari stuurde hij een wetsontwerp  naar  de Tweede Kamer dat meer mogelijkheden moet gaan bieden aan nieuwe scholen om te  kunnen starten.

U wordt van harte uitgenodigd om uw ideeën en  argumenten in te brengen over dit wetsontwerp. Dat kan op drie manieren:

• Naar een van de openbare bijeenkomsten  gaan – hier   is de uitnodiging.
  •
  • Een reactie geven in de  internetconsultatie van het wetsontwerp – die vindt u hier .
  •
  • Uw reactie aan ons sturen, dan (proberen)  wij die te verwerken in de officiële reactie van VSA. We streven er naar die  reactie rond 10 feb in concept op onze site te zetten en zodat we uw  verbeteringen nog kunnen verwerken en hem voor de sluitingsdatum van de  consultatie op 29 feb. kunnen insturen.

Er zijn twee vragen die ons in het bijzonder  interesseren:

• Zal de nieuwe wetgeving inderdaad de  mogelijkheid bieden om nieuwe scholen te stichten waar dat nodig is (in Amsterdam!!)
  •
  • Kunnen we al iets inschatten van de  dynamiek die gaat volgen: slibt het systeem weer heel snel dicht? Blijven er  maar nieuwe scholen bijkomen? Of ontstaat er een gezonde mix van vernieuwing en  continuïteit?

Nog  meer nieuwe scholen: Spinoza 2
  Een lang verwachte en zeer welkome aanvulling  op het onderwijsaanbod vormt de start van een tweede Spinozalyceum. Al dit  najaar gaan ze van start!

VSA twitterde er al over: hier is heel hard  aan gewerkt vanzelfsprekend door het bestuur van Spinoza, maar ook en vooral  door de gemeente (hulde aan wethouder Simone Kukenheim en haar team) en door  het ministerie van OCW (hulde aan staatssecretaris Sander Dekker en zijn  ambtenaren).

Stem op  onze poll: wat is een acceptabele uitkomst van de loting?
  De open dagen zijn in volle gang en u moet  samen met uw kind een voorkeurslijst van scholen opstellen. Een school op welke  voorkeurspositie vindt u nog acceptabel voor uw kind?

U kunt nog altijd stemmen op onze poll. De  stand is tot nu toe dat 58 procent een top 3 school nog acceptabel vindt. 83  procent vindt een school lager dan derde keus in elk geval niet acceptabel.  Mooi is ook te zien welke spreiding de voorkeuren hebben: 7% vindt alleen de  eerste keus OK en aan de andere kant van het spectrum vindt 1% alle scholen acceptabel.

Zie onderstaande grafiek voor de volledige  tussenstand op 26 januari:

Stem op onze poll

Kinderen  met een betere CITO-toets betalen de rekening (2)
  Er is nu ook landelijk aandacht  voor de rare situatie dat kinderen  die hun CITO beter maken dan de basisschool had verwacht, niet op basis van die  hogere score geplaatst kunnen worden.

Ons idee is  dat een kind wel een slechte dag kan hebben (ziek of te zenuwachtig en dan de  toets slechter maken dan je eigenlijke niveau) maar dat een kind niet per  ongeluk een goede score kan halen. Een goede score op de CITO betekent in alle  gevallen dat het kind echt iets kàn. Alleen al in Amsterdam gaat het om  honderden kinderen.

Een goede  CITO-score moet je belonen als onderwijs. VSA vindt dat er een passende  voorziening moet komen voor kinderen die door een goede CITO-toets een hoger  advies krijgen.

Werkgroep  Matching
  Gemeente en schoolbesturen praten met ouders  over alles dat te maken heeft met de aankomende loting/matching in de zogeheten werkgroep matching. Dit is voor het  eerst en VSA juicht dit overleg zeer toe. Op 21 januari kwamen ze voor het  eerst bij elkaar. Patricia van Uchelen is namens VSA lid van de werkgroep.

VSA heeft onder andere gepleit voor een  centrale scholenmarkt (zodat je kind niet 20 scholen hoeft te gaan bezoeken) en  voor een voorziening voor de CITO-ophogers (zie hiervoor). VSA pleit o.a. ook  voor transparantie van het aantal aanmeldingen per school en advies tijdens de  inschrijvingsweken en daarna.

Mocht u inbreng hebben voor deze werkgroep,  stuur dan een mail aan: stichtingvsa@gmail.com, maar wees ervan  verzekerd dat wij ook heel goed kijken naar alle argumenten die op ons forum   langskomen.

Uw  mening telt
  Het forum van VSA  is  in toenemende mate de plek waar alle discussie over het voortgezet onderwijs in  Amsterdam samenkomt. Ook schoolbestuurders en beleidsmakers volgen uw inbreng  daar op de voet.