VSA update Jaargang 10, nr. 1, 22 maart 2019
Amsterdam,

VSA update

22 March 2019

Stichting Vrije Schoolkeuze Amsterdam (VSA) zet zich in voor de keuzevrijheid van kinderen bij de overgang van basis naar voortgezet onderwijs

Spannende dagen

Net als de afgelopen jaren zitten ook dit jaar weer 8000 kinderen in en om Amsterdam in grote spanning of het lot hen gunstig gezind zal zijn bij de toedeling van een middelbare school.

Wij hopen en wensen natuurlijk dat alle kinderen op een school van hun voorkeur geplaatst worden, maar de realiteit zal opnieuw teleurstellen. Dit jaar zijn er naar schatting 150 kinderen meer die meeloten dan vorig jaar. En de scholen hebben geen millimeter extra aanbod geregeld op de plekken waar dat nodig is: bij aantrekkelijk Atheneum en aantrekkelijk Havo.

Wel schermen de schoolbesturen met een “overcapaciteit” van scholen waar niemand naartoe wil. Die overigens ook nog voornamelijk alleen op papier bestaat.

Van wie is het onderwijs?

Gemengde berichten de afgelopen weken over wie het voor het zeggen heeft in ons onderwijs. Zo maakte de wethouder samen met de schoolbesturen duidelijk dat in het geval van het Cartesius 2 ouder en kinderen slechts dienen als vulling voor een gebouw. En geen enkele stem hebben.

De wethouder liet een heel ander geluid horen over het Cornelius Hagalyceum – ineens was deze school “natuurlijk van ouders en kinderen” en die zouden zelf het bestuur moeten wegsturen.

Tja, you can’t have your cake and eat it, zeggen de Engelsen dan. Je kan niet tegelijk schoolbesturen totale soevereine onaantastbare zeggenschap geven over ons voortgezet onderwijs en tegelijk verwachten dat het onderwijs van ouders en kinderen is.

Het zal duidelijk zijn dat wij van VSA vinden dat het onderwijs van ouders en kinderen zou moeten zijn. Helaas, zo is het allang niet meer en ook in de nabije toekomst niet.

Wetsvoorstel meer ruimte voor nieuwe scholen

Maar er is hoop: in de Tweede Kamer ligt een wetsvoorstel “Meer ruimte voor Nieuwe Scholen”. Daar wordt al een paar jaar aan gewerkt. Meest recente discussie was op 6 december vorige jaar. Met een enorme variatie aan toejuichingen en bezwaren van alle kanten. Wij roepen ouders op om hun indruk van al het materiaal te delen op onze website.

Geen gemakkelijke klus voor onze volksvertegenwoordigers. Wij wensen hen toe dat ze door de bomen het bos blijven zien: onze kinderen hoeven niet gedwongen naar scholen die ze niet willen en onze goede scholen kunnen wel wat meer competitie gebruiken!

Intussen zijn we druk op vele fronten

VSA probeerde afgelopen tijd haar invloed aan te wenden voor:

• VSA steunt van harte de ouders die constructieve voorstellen deden om te voorkomen dat het Cartesius 2 tegen iedere logica naar de andere kant van de stad wordt verplaatst. Lees hier onze brief aan wethouder en raad. En overigens denken wij dat de betrokken bestuurders wel iets hebben uit te leggen over de schade die ze hebben aangericht met hun ondoordachte plannen. Wij roepen hen op excuses maken over hun geblunder aan leerlingen en leraren van deze mooie school.

• VSA doet al een paar jaar zijn best om mee te praten met OSVO en gemeente over hun beleid. Helaas wordt er alleen geluisterd als het hen goed uitkomt. Teleurstellend.

• VSA is er zeer stellig op tegen om kinderen naar brede scholen te dwingen. In ons opiniestuk in Het Parool leggen we uit dat het onethisch is en bovendien niet helpt. We voelen ons gesteund door dit stuk in NRC: ons onderwijs moet gewoon beter om kansenongelijkheid te verminderen. Kinderen dwingen naar brede scholen is alleen maar politiek en leidt tot niks.

Ook de komende weken blijven we de loterij scherp volgen en staan we klaar om u te voorzien van belangrijke informatie en kunt u bij ons terecht voor een luisterend oor en ondersteuning nadat de uitkomst bekend is.

Steun ons en blijf op de hoogte

Mede onder druk van de bij VSA verenigde ouders is er de afgelopen jaren best het nodige verbeterd. Maar wat is er nog veel werk te doen!

Met uw steun gaan we door de schoolbesturen en gemeente te wijzen op hun verantwoordelijkheid adequaat onderwijs te bieden voor ālle Amsterdamse kinderen.

U kunt zich hier aanmelden. U kunt ons helpen door deze nieuwsbrief door te sturen aan andere ouders van kinderen in groep 7 en 8. Hoe meer ouders zich aansluiten bij VSA, hoe sterker we staan!

Uw reacties op deze nieuwsbrief zijn welkom op ons forum of via email. Volg ons ook op Twitter voor het laatste nieuws.

VSA wenst u alleen een onverwacht goed lot uit de loterij.

Stichting Vrije Schoolkeuze Amsterdam, Veronesestraat 2, 1077 RB Amsterdam

SNS Bank 98.90.56.384 t.n.v. Stichting VSA, KvK: 34375898