PERSBERICHT 3 april 2020: Onderwijsaanbod Amsterdam schiet tekort, grotere groep kinderen op te lage plek
publicatiedatum 13 May 2020
Onderwijsaanbod Amsterdam schiet tekort, grotere groep kinderen op te lage plek

Mismatch voortgezet onderwijs Amsterdam weer verder gegroeid

AMSTERDAM – 3 april 2020 - Opnieuw is sprake van een ongunstiger uitkomst van de jaarlijkse centrale loting ten opzichte van voorgaande jaren. Het aantal kinderen in groep 8 groeit, het niveau van leerlingen op de basisscholen gaat omhoog, maar het gewenste aanbod van middelbare scholen groeit niet mee en krimpt zelfs.

Maar liefst 1.464 kinderen (19%) zijn dit jaar uitgeloot voor de school van aanmelding. Dat zijn 210 meer teleurgestelde kinderen dan in 2019 en 506 kinderen meer dan in 2018. 582 kinderen (7,59%) zijn dit jaar geplaatst op een school buiten hun top 3, dat is een forse stijging ten opzichte van vorig jaar (309 kinderen, 4,08% buiten de top 3). En 277 kinderen zijn naar een reserveschool van 6e tot en met 12e keuze gestuurd.1

Stichting Vrije Schoolkeuze Amsterdam signaleert al meerdere jaren een groeiende mismatch tussen gewenst onderwijs en het aanbod. Het is ronduit beschamend dat in Amsterdam ieder jaar meer kinderen het bos in worden gestuurd.

De oorzaak is niet alleen het groeiende aantal kinderen in groep 8, maar ook het stijgende schoolniveau in Amsterdam. Het onderwijsaanbod beweegt niet mee met de gevraagde échte voorkeuren, noch met de demografische werkelijkheid in Amsterdam. Het gevolg is dat vooral kinderen met Havo en Havo/Vwo advies de dupe zijn: circa 30% van deze kinderen is uitgeloot voor de school van aanmelding.

Elisabeth Bootsma, voorzitter van de Stichting VSA zegt in een reactie: “Het is onbegrijpelijk dat ouders in een kennisstad als Amsterdam hier genoegen mee nemen. Ooit was er veel discussie over 5% uitgelote kinderen, nu presenteert OSVO dat 1 op de 5 kinderen niet naar de school van aanmelding kan als een voldongen feit waar we het maar mee moeten doen. De inspanningen van Lodewijk Asscher als wethouder van Onderwijs voor verbetering van de kwaliteit van het basisonderwijs hebben effect gehad. Gek genoeg doet zijn partijgenoot Marjolein Moorman geen enkele inspanning het aanbod op het voortgezet onderwijs hierop te laten aansluiten.”

”Daar komt bij dat de wethouder en OSVO zich doof en blind houden voor de honderden kinderen in Amsterdam die te laag ingeschat worden door de basisschooldocent. Door het vervallen van de eindtoets kunnen zij ook geen hoger advies meer afdwingen. Vorig jaar kregen 883 kinderen na de eindtoets een hoger advies. Omdat op brede scholen de brugklassen vaak per basisschooladvies zijn ingedeeld, beginnen zij ook daar op achterstand: op een te laag niveau en met hogere eisen om te mogen ‘opstromen’ naar het niveau dat bij ze past. Vooral kinderen van ouders met lagere inkomens krijgen volgens het centraal planbureau vaker een lager schooladvies. Het beleid vergroot zo ook nog eens de toch al zorgwekkende ongelijkheid in Amsterdam.”

Voor nadere informatie: Elisabeth Bootsma – 06 2152 6028 en Jan Smit – 06 22209303.

1 In 2018 werden 958 kinderen uitgeloot voor de school van aanmelding, 224 kinderen buiten de top 3 en 72 buiten de top 5. in 2019 werden 1.254 kinderen uitgeloot voor de school van aanmelding, 309 kinderen buiten de top 3 en 137 buiten de top 5.